ECG028. Jvari Monastery Memorial of Adarnarse Hypatos and Kobuli

Material: Local stone

Object type: Facade

Dimensions: w 86/170 x h 122 cm

Text: 25 line inscription. Inscription is located on the bas-relief of the east facade of the Jvari Monastery church (on the right side of the central bas-relief), on the plaque shaped as an irregular rectangle which is encircled by an embossed frame with a cornice on top. There is the embossed figure of the ktetor of the church, Adarnarse Hypatos on the right side of the plaque, the figure of Archangel Michael with open wings depicted above his head. The figure of Adarnarse is turned left (towards the central bas-relief- Stephen the Patrikios). Kobuli son of Adarnarse is depicted in front of him. Seven line inscription is engraved above Kobuli’s image on the left to Adarnarse. In front of him and below is a 17 line inscription (belongs to Kobuli) on the left side of the upper frame. w 32 x h 35 cm w 15/35 x h 60 cm

Letters: Engraved Asomtavruli inscription

Date: 595-605 AD (lettering)

Findspot: Jvari Monastery, Mtskheta

Original location: Jvari Monastery, Mtskheta

Last recorded location(s): Jvari Monastery, Mtskheta

Text type:Unknown

Editor(s): Nodar Shoshiashvili

Changes history:2019-11-06 Eka Kvirkvelia ტექსტის სრული კოდირება, მეტამონაცემების სრული კოდირება, ბმულებით დაკავშირება ავტორიტეტულ წყაროსთან

Publication details:Ilia State University, Institute of Linguistic Studies; დოკუმენტი ვრცელდება Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 ლიცენზიით.

Interpretive

1
ქობულ
[ს-
ტ-
ე-
5ფ-
ა-
ნ-
ო-
ს-
10ი]
[ა-
დ-
რ-
ნ-]
15ე-
რ-
ს-
ეს ძე
2
წ(მიდა)ო [გ](აბ)რ(იე)ლ
მთავ[არ-]
ანგელო[ზ-]
ო ადრ[ნე-]
5რსეს ჳპატ-
ოსსა მეოხ-
ეყავ

Diplomatic

1
ႵႭႡႳႪ
[.........]
[....-]
15


ႤႱ ႻႤ
2
ႼႭ [.]ႰႪ
ႫႧႠႥ[..-]
ႠႬႢႤႪႭ[.-]
Ⴍ ႠႣႰ[..-]
5ႰႱႤႱ ჃႮႠႲ
ႭႱႱႠ ႫႤႭႾ
ႤႷႠႥ

Translation

Kobul Stephanos son of Adarnarse. Holy Archangel Gabriel, have mercy on Adarnarse Hypatos.

Commentary

According to the Corpus of Georgian Inscriptions by Nodar Shoshiashvili the inscription #69. According to Iv. Javakhishvili the inscription of Adarnarse Hypatos is engraved between 626-634 years. He specifies that the paleographic data prove the early origins of the inscription: the head of the grapheme Ⴣ is closed. It is easy to notice that „მეოხ ეყავ“ from this inscription is missing ხ compared to Demetrius Hypatos inscription with „მეოხ ხეყავ“. Missing the grapheme ხ can not be explained by suggesting that the author of the inscription used only one ხ in two identical neighbouring inscriptions. There is no evidence of damage either. We only can assume that in the 1st part of the VII century the phenomenon of Khanmeti was already out of use in the territory of Iberia. The major part of the researchers share the opinion of Giorgi Chubinashvili, who claims that the bas-reliefs of Jvari Monastery are of the same period as the church was built. Only a couple of graphemes are maintained from the inscription of Adarnarse’s son. The ending of the inscription was discovered by Bartholome. It was Giorgi Chubinashvili who identified Kobuli, son of Adarnarse.

Bibliography

შოშიაშვილი, 1980 ნოდარ შოშიაშვილი, ქართული წარწერების კორპუსი, 160-162

ბროსე, 1851 M. Brosset, Rapports I, 48

ბართოლომეი, 1887 J. Bartholomaei, Letter, M. Brosset, Bibliographie analytique des oeuvres de Marie-Felicité Brosset, p.79

ჟორდანია, 1892 თედო ჟორდანია, ქრონიკები და სხვა მასალა საქართველოს ისტორიისა და მწერლობისა, 61

ნატროევი, 1900 А. Натроев, Мцхета и его собор Светицховели, 19

„მოგზაური“, #1, 1901 ჯაჭვის წმ. ჯვრის მონასტერი, 23

თაყაიშვილი, 1914 ექვთიმე თაყაიშვილი, ჯვრის მონასტრის წარწერები

შანიძე, 1922 აკაკი შანიძე, ნაშთები III პირის ობიექტური პრეფიქსის ხმარებისა ხმოვნების წინ ქართულ ზმნებში, 276

ჯავახიშვილი, 1922 ივანე ჯავახიშვილი, ახლად აღმოჩენილი უძველესი ქართული ხელნაწერები და მათი მნიშვნელობა მეცნიერებისათვის

ჩუბინაშვილი, 1926 გიორგი ჩუბინაშვილი, რამოდენიმე თავი ქართული ხელოვნების ისტორიიდან, 162

შანიძე, 1935 აკაკი შანიძე, ძველი ქართულის ქრესტომათია

ჩუბინაშვილი, 1936 გიორგი ჩუბინაშვილი, ქართული ხელოვნების ისტორია, 108

ამირანაშვილი, 1944 შ. ამირანაშვილი, ქართული ხელოვნების ისტორია, 169

ჩუბინაშვილი, 1948 Н. Г. Чубинашвили, Памятники типа Джвари, 143-144

აბულაძე, 1949 ილია აბულაძე, ქართული წერის ნიმუშები, პალეოგრაფიული ალბომი, 6-7

ჯავახიშვილი, 1949 ივ. ჯავახიშვილი, ქართული დამწერლობათამცოდნეობა, ანუ პალეოგრაფია, 155-160

შანიძე, იმნაიშვილი, 1949 ქართული ენის ისტორიული ქრესტომათია, 2

თარხნიშვილი, 1950 M. Tarchnišvili, Les récentes découverstes épigraphiques et litteraires en géorgien, 252

შანიძე, 1957 აკაკი შანიძე, ქართული ენის სტრუქტურისა და ისტორიის საკითხები, 277

MIA CSCO Vol 166 I. Molitor, MIA CSCO

ჯობაძე, 1960 W. Djobadze, The sculptures on Eastern Facade of the Holy Cross of Mtzkhetâ, 114

ამირანაშვილი, 1963 Ш. Я. Амиранашвили, Вклад Грузии в сокровищницу художественной культуры

ამირანაშვილი, 1963 Ш. Я. Амиранашвили, История грузинского искусства

აბულაძე, 1973 ილ. აბულაძე, ქართული წერის ნიმუშები, პალეოგრაფიული ალბომი, 14-15

ჩუბინაშვილი, 1972 Н. Г. Чубинашвили, Хандиси

მურადიანი, 1968 П. Мурадян, Армянская надпись храма Джвари, 69

Images

   Fig. 1. Jvari Monastery, Memorial of Demetrius Hypatos