ECG225. საამშენებლო წარწერა ლიპარიტ ერისთავთ-ერისთავის მოსახსენებლით

მასალა: ქვა

ობიექტის ტიპი: ბალავარი

ზომა: w 160 x h 60 cm

დეკორი: ფილას ირგვლივ ორმაგი ლილვის ოთხკუთხა ჩარჩო შემოუყვება, ხოლო მისი ზედაპირი ვერტიკალური ლილვებით სამად არის დაყოფილი. შუაში გამოსახულია ოთხსაფეხურიან სადგარზე აღმართული დიდი ზომის მონუმენტური ჯვარი, მკლავების ოდნავ გაფართოებული ბოლოებით.

წარწერიანი ზედაპირი: ეკლესიის შესასვლელი კარის თავზე ჩადგმულ სამ გამყოფილებიან დიდ ბალავრის ქვაზე ოთხი წარწერაა ამოკვეთილი: 1) მარცხენა განყოფილებაში ამოკვეთილია 5 სტრიქონიანი წარწერა, 2) ქვის შუა განყოფილებაში, ჯვრის ორივე მხარეს, მკლავებს ზემოთ ამოკვეთილია წმინდანის სახელი, ვისი სახელობისაცაა ეკლესია, 1 სტრიქონად. 3) იგივე განყოფილებაში, ჯვრის ორივე მხარეს, მკლავებს ზემოთ ამოკვეთილია 5 სტრიქონიანი წარწერა. 4) ქვის მარჯვენა განყოფილებაში, მთელ სიგრძეზე ამოკვეთილია საამშენებლო შინაარსის წარწერა, 7 სტრიქონად. w 62 x h 43 cm

ასოთა მოხაზულობა: ამოღარული ასომთავრული წარწერა. ქარაგმის ნიშნად გამოყენებულია კიდურწაისრული სწორი, გრძელი, განივი ხაზი. 4-10; 2-8 (IIIსტრ.); 5-10; 4-7; 4-6

დათარიღება: 1034 AD

სადაურობა: არ არის მითითებული

თავდაპირველი მდებარეობა: დიდი გომარეთი, წმ. მარიამის ეკლესია

ბოლო აღწერილი მდებარეობა: დიდი გომარეთი, წმ. მარიამის ეკლესია

ტექსტის კატეგორია Unknown

რედაქტორი/გამომცემელი: გიორგი ოთხმეზური

ციფრული გამოცემა: ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტი, ლინგვისტურ კვლევათა ინსტიტუტი; დოკუმენტი ვრცელდება Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 ლიცენზიით

კრიტიკული

1
ქ(რისტ)ე მე(უ)ფ(ე)ო
დ(იდე)ბ(ისა)ო ა(დი)დ(ე)ნ
ლ(ი)პ(არი)ტ ე(რისთავთ)ე(რისთავი)
და შვ(ი)ლნი
5მისნი
2
წ(მიდა)ჲ მ(არია)მ
3
ქ(რისტ)ე ად(იდ)ე
ს(უ)ლი დი-
დ(ი)სა
ლ(ი)პ(არი)ტ
5ე(რისთავთ)ე(რისთავისა)ჲ
4
ს(ა)ხ(ე)ლ(ი)თა ღ(მრ)თ(ი)-
სა(ჲთა) და(იდ)ვა
ბ(ა)ლ(ავა)რი ესე ა-
დ(იდ)ენ ღ(მერთმა)ნ ე(რისთავთ)ე(რისთავის)
5ლ(ი)პ(არი)ტ(ი)ს უ(ფ)ლ(ო)ბ(ას)ა
ქ(ო)რ(ონი)კ(ო)ნი
იყო სმიბ

დიპლომატიური

1
ႵႤ ႫႤႴႭ
ႣႡႭ ႠႣႬ
ႪႮႲ ႤႤ
ႣႠ ႸႥႪႬႨ
5ႫႨႱႬႨ
2
ႼჂ ႫႫ
3
ႵႤ ႠႣႤ
ႱႪႨ ႣႨ
ႣႱႠ
ႪႮႲ
5ႤႤჂ
4
ႱႾႪႧႠ ႶႧ
ႱႠ ႣႠႥႠ
ႡႪႰႨ ႤႱႤ Ⴀ
ႣႤႬ ႶႬ ႤႤ
5ႪႮႲႱ ႳႪႡႠ
ႵႰႩႬႨ
ႨႷႭ ႱႫႨႡ

კომენტარი:

წარწერა გაცხოველებული იყო სინგურით. ბალავრის ქვაზე მოთავსებული წარწერები გაერთიანებულია ერთ დიდ სათაურში: „საამშენებლო წარწერა ლიპარიტ ერისთავთ-ერისთავის მოსახსენებლით“, მაგრამ ოთხივე წარწერას აქვს ცალკე სათაურები: 1)„ ლიპარიტ ერისთავთ-ერისთავისა და მისი შვილების სადიდებელი წარწერა“, 2) „წმ. მარიამის წარწერა“, 3) „ერისთავთ-ერისთავის ლიპარიტ III რატის ძის მოსახსენიებელი წარწერა“, 4) „ლიპარიტ IV ერისთავთ-ერისთავის სადიდებელი წარწერა“. დაზიანება: წარწერის ქვა და შესაბამისად წარწერა დაზიანებული არ არის. მარჯვენა ნაწილში წითელი საღებავი თითქმის აღარ შეიმჩნევა. წარწერას ახლავს თარიღი: ქორონიკონი სნდ (254+780=1032) პირველი წარწერის მესამე სტრიქონში ვ. სილოგავა კითხულობს: ე(რისთავთა) ე(რისთავი), ეპისკოპოსი ზენონი კი მეოთხე სტრიქონში კითხულობს: შუილნი. მეორე წარწერაში დ. ბერძენიშვილი კითხულობს: მამაა. მესამე წარწერის მეორე-მესამე სტრიქონში ვ. სილოგავა კითხულობს: დიდისა, მეხუთეში - ე(რისთავთა) ე(რისთავისა)ჲ; ეპისკოპოსი ზენონი მეორე სტრიქონში კითხულობს: ასული, მეოთხე წარწერის პირველ-მეორე სტრიქონებში ეპისკოპოსი ზენონი კითხულობს: ღმრთისათა, მეორეში - დაიდუა; ეპისკოპოსი ზენონი, დ. ბერძენიშვილი და ექ. თაყაიშვილი მეხუთე სტრიქონში კითხულობენ: უფლებასა; ექ. თაყაიშვილი და დ. ბერძენიშვილი პირველ-მეორე სტრიქონებში კითხულობენ: ღმრთისა; ვ. სილოგავა მესამე სტრიქონში კითხულობს: ბ(ა)ლ(აჰვა)რი, მეოთხეში - ე(რისთავთა) ე(რისთავის), მეექვსეში - ქრ(ონი)კ(ო)ნი

ბიბლიოგრაფია:

ოთხმეზური, 2018 გიორგი ოთხმეზური, დმანისი, ქვემო ქართლის ეპიგრაფიკული კორპუსი, I, 119-121, თბილისი, 2018

ბერძენიშვილი, 2014 დ. ბერძენიშვილი, ნარკვევები ქვემო ქართლის ისტორიული გეოგრაფიიდან, 107 თბილისი, 2014

თაყაიშვილი, 1913 Е. Такайсшвили, Археологические екскурсии разыскания и заметки, IV 86, Тб. 1913

ოთხმეზური, 2016 გიორგი ოთხმეზური, დმანისის რაიონის ეპიგრაფიკული ძეგელები (წარწერების მიმოხილვა და ისტორიული ექსკურსი), 23, თბილისი, 2016

სილოგავა, 2000 ვ. სილოგავა, ქვემო ქართლის წარწერები243, თბილისი, 2000

ფოტო

   Fig. 1. კუხის წარწერა