ECG277. ბრინჯაოს ბეჭედი

მასალა: ბრინჯაო

ობიექტის ტიპი: ბეჭედი

დეკორი:

წარწერიანი ზედაპირი: ბრინჯაოს ბეჭდის ფარზე 2 სტრიქონად ამოჭრილია ბერძნული წარწერა w 1,5 x h 2 cm

ასოთა მოხაზულობა:

წარწერის პირველი სტრიქონი იკითხება მარჯვნიდან მარცხნივ, მეორე კი - მარცხნიდან მარჯვნივ.

დათარიღება: IV-V AD (lettering)

სადაურობა: სამთავრო

თავდაპირველი მდებარეობა: სამთავრო

ბოლო აღწერილი მდებარეობა: საქართველოს მუზეუმი № 226

ტექსტის კატეგორია Unknown

რედაქტორი/გამომცემელი: თინათინ ყაუხჩიშვილი, М. И. Максимова

ციფრული გამოცემა: ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტი, ლინგვისტურ კვლევათა ინსტიტუტი; დოკუმენტი ვრცელდება Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 ლიცენზიით.

კრიტიკული

Θεό(scil. δοτος)
θεο͡ῦ

დიპლომატიური

ΘΕΟ(scil. ΔΟΤΟΣ)
ΘΕΟ͡Υ

თარგმანი: (ka)

თეო[დოტოს?] ღმრთისა

კომენტარი:

დაწერილობის მიხედვით (ადრებიზანტიურისათვის დამახასიათებელი ου - ლიგატურა, ε-სათვის η-ს ხმარება) წარწერა ადრებიზანტიური ხანით თარიღდება. მ. მაქსიმოვას აზრით, ნივთი IV-V სს-ით უნდა დათარიღდეს.

წარწერაში საინტერესოა სიტყვა θεο-სთვის ΘΗΟ - დაწერილობა, რაც ამ დროისთვის მთლად ჩვეულებრივი არ არის. წარწერა შინაარსით საქარისტიანო ხასიათისაა, ამიტომ IV ს-ზე ადრე ის ჩვენში ვერ მოხვდებოდა (კიდევაც რომ ნივთი შემოტანილი იყოს და არა ადგილობრივი წარმოშობისა).

ბეჭედი შესწავლილი აქვს მ. მაქსიმოვას. მისი ვარაუდით I ნაწილი წარწერისა არის რომელიმე სახელის შემოკლება: Θεόφιλος, Θεόδοτος... ან Θεός-ისა, ან Θεοτόκος-ისა.

ბიბლიოგრაფია:

საუერი, 1931 თინათინ ყაუხჩიშვილი, საქართველოს ბერძნული წარწერების კორპუსი, 266

ყაუხჩიშვილი, 1951 თინათინ ყაუხჩიშვილი, ბერძნული წარწერები საქართველოში, 257

თაყაიშვილი, 1909 М. И. Максимова, Геммы из некрополя Мцхеты-Самтавро, 261-262

ფოტო

   Fig. 1. ბრინჯაოს ბეჭედი სამთავროდან